Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.12.2011 10:54 - След представянето в старинния файтон
Автор: sofiya Категория: Поезия   
Прочетен: 1288 Коментари: 0 Гласове:
3

Последна промяна: 23.12.2011 15:57


image

http://duma.bg/duma/node/24588

- това е електронният вариант на в. ДУМА
За стихосбирката “Десет хиляди мига” от Илеана Стоянова   От поета Велин Георгиев   Сядам да напиша репортаж от пътуването ми в стихосбирката “десет хиляди мига”…..Поетесата е Илеана Стоянова. Не успях да преброя миговете си на удивление, на приятна възбуда, на унес и шемет от виталното слово на тази поетеса, която е и лирично чичероне по много дестинации на света, на въртящия се глобус. Земя, отивайки често в паралелните светове на духа. Чичероне ли казах? Илеана е една говоряща пееща птица, нейните фрази са със собствени криле, те летят на пасажи в пространството….и аз съм в нейните ДЕСЕТ ХИЛЯДИ МИГА, а те са цяла галактика, една безкрайност, Вселена….. Неукротимото й любопитство да се докосне до света на световете не ме напуска и не ме пуска. Такова жизнено, енергично, със своя светлина и пулсиращо слово. Какво нещо са живите буйни сетива на репортерката-журналистка, която е и поетеса, и още нещо…Тя не е само едно нещо. Тя е няколко неща. За сега – три в едно. Тази Света Троица ме понесе в своите десет хиляди мига, казвайки ми: “ от поезията – полза никаква!”….Чувате ли какво изрече току що: “Европа плаче като бедното сираче и гражданинът няма нужда от поезия…Във въздуха, в пространството, в ефира прелитат мисли по-бързи от ракета, по Интернет ти можеш да напишеш книга. И всеки иска да чете, да пише за любов…” Говори репортерката-поетеса-чичероне…слушам я: “но колко хора са държали самородно злато? – златотърсачите от Клондайк са умирали във златните реки с една мечта; и колко хора са се срещали наживо с НЛО? – излезлите от кома си припомнят черния тунел и светлините, аромата на паралелни светове, но кой се връща от Отвъд?” Доближавам се до нея, вглеждам се в лицето й, в очите й. Устата й продължава да изрича летящи фрази: “Винаги е много по-добре да се спасиш от бавно умиране, предадена от старата любов в прегръдката на една нова”….  В този миг тя ме изостави в света на световете, във фунията на нейните дестинации и отскочи до…Варна, викал я на среща поетът Валери Станков. Там звезда звездою говорит… Да си порив всеки миг, всеки лъч да е твоя посока, да те води любопитството, тръпката…И под линия ми казва: “да мечтаеш в есенния ден, да се рееш над земните неволи като в картина на Шагал, докато булевардът долу се плиска. Бавно съм умирала, притисната между четири стени – стенейки, очаквайки в клетката на опустял апартамент стъпките на мъж, телефонен звън, зов, писмо, шепот….да се спасиш от бавно умиране в прегръдката на друг мъж, да повтаряш името му насън, да повтаря името ти насън…   Илеана, “толкова си близо, когато говориш в ухото ми по мобилния телефон”…Толкова си близо, когато ме водиш в своите десет хиляди мига, които аз не броя…Толкова си близо, когато сме в една препълнена дестинация, толкова си близо, когато чета книгата ти. Тези твои репортажи-лирични изповеди, говорения на всеослушание. Ти, мое чичероне, в паралелните светове на чувствата, на любовта, на Словото, което е преливащо от любов, което ме вкара в своите племенни обвързаности с американските поети Езра Паунд, Чарлз Буковски, Алън Гинзбърг, с англичанина Елиът, с американските поетеси Дороти Паркър, Силвия Плат и Ан Секстън…Те са и твоите, и мои родственици, затова ти се радвам, че им говориш и от мое име. “За вас аз пиша в София и в космоса, докато слушам Бетховеновата седма симфония…пиша без надежда и без самоличност, пиша отдавна; непознаваема и непозната, пиша отчаяно, забравена от този свят на мравки и хиени и безразлична към хората обикновени, обвързана единствено със хората от моето племе с неизбродни мисли, с космически рисунък в Арл, където Ван Гог беше и Гоген, двама самотници отдадени на бляна, острови от кобалт сред моретата невежество, египетски фараони на четката….Сега, приятели, аз виждам всичко в слепотата си човешка…моето стихотворение е моята светлинна ракета в космоса…” Аз съм приседнала на капрата на една небесна колесница и съзирам светещата новогодишна елха. Аз съм една поетеса, харесвана от друг поет – от ВЕЛИН ГЕОРГИЕВ.   19-12-2011 г. Есе, прочетено при представянето на стихосбирката ми “ДЕСЕТ ХИЛЯДИ МИГА”, издадена май 2011 г.  



Гласувай:
3



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: sofiya
Категория: Изкуство
Прочетен: 2637875
Постинги: 585
Коментари: 2086
Гласове: 6762
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930