2. varg1
3. radostinalassa
4. mt46
5. leonleonovpom2
6. wonder
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. hadjito
10. zaw12929
11. bosia
12. getmans1
13. rosiela
14. sparotok
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. sekirata
РУБРИКА: СРЕЩИ във в. „Застраховател прес“, публ. 11 май т.г.
Художникът и поетът ГЕОРГИ ТРИФОНОВ
Изкуството е стремление към по-друг свят, към по-друго измерение
- Не се ли умори да рисуваш, приятелю? И все така талантливо...
-
Най-голямата умора за човек е, когато не работи. Моята работа е била нещо, което придава съдържание на цялото ми съществуване и осмисляне на живота.
-
Впрочем какво е за теб рисуването?
-
Начин на изказ, да споделиш нещо чрез линия,форма. Независимо че е казано „В началото бе словото“; това е казано за Господ, а при човека според мен, в началото е било изображението. Защото, преди човекът да се научи да говори в пещерите, е оставил прекрасни свои творби – скални рисунки. И в Ласко, и в Алтамира има ритуални сцени, които са недостижими дори за модерното изкуство - символи и метафори на неща, до които сега се домогва модерната живопис. Изкуството винаги е кръговрат на стари неща, които се правят по друг начин, преповтаряйки, експериментирайки и адаптирайки към новото време вече съществуващи образци, превръщайки ги в идеал на собственото време.
-
Спомняш ли си кога усети за първи път тръпката, която те предизвика да посегнеш към четката и да застанеш над белия лист, а и пред статива?
-
Първоначално посегнах не към белия лист, а към земята. Първите ми рисунки са с тебешир върху плочите или с пръчка върху пясъка. Много добре ги помня, независимо че съм бил 2 - 3 годишен. Баща ми беше началник на гарата в Карлуково, но много обичаше да рисува коне. Двамата рисувахме с клечки върху пясъка около гарата. По-късно бях много щастлив, когато ми донесоха блокче и цветни моливчета за рисуване.
-
Кой беше най-важният урок за теб в Художествената академия и от кого го получи по време на следването си?
-
Много повече научих в Художествената гимназия, където получих основата в изобразителното изкуство. Гимназията даваше познание във всички насоки. Защото според мен художникът трябва да е подготвен да работи във всички жанрове и специалности, а не тясно специализиран като график, живописец, скулптор. Трябва да умее да си служи с всякакъв материал, който е начин на работа в изобразителното изкуство. Именно така ни подготвяше Художествената гимназия. Лично аз не съм обичал академичното образование. Бих казал, че човек се учи от атмосферата, в която попада, от хората, които са около него, от самата работа, от другите обстоятелства, които съпровождат човешкия живот.
-
Ти си изключителен майстор на детайла и на хармонията между детайлите с търсените и намерени съответни цветове! Лесно ли се постига това майсторство и резултат на какво е то – на интуиция, на натрупани впечатления, на художествена култура?
-
Аз мисля, че майсторството е резултат на всички изброени неща, взети заедно. Не бих казал, че е трудно или лесно при всеки е индивидуално. Всяко нещо без работа е немислимо. Все пак, човек трябва да има даденост, както и късмет. Но най-важното е, че не трябва да спира да работи.
-
Усещаш ли и ти гъдела на успешно сътвореното в момента, когато дадена творба е завършена? И в какво се изразява това усещане
-
Рядко съм имал такова усещане, защото човек никога не може да постигне себе си напълно. В първия момент може да се долови тръпка, но в последствие усещането отслабва.
-
Как приемаш високите оценки за творбите си и за теб самия като художник? Знаеш, че вече ти е отредено място между най-талантливите съвременни художници в България; известен си не само на Балканите и в Европа, а и в цял свят...
-
Мога да ги приема с благодарност, но не им отдавам особено значение,
нито им вярвам напълно.
-
Твои картини се съхраняват в български и чуждестранни галерии и в частни колекции. Това ли е истинското признание за теб, а и за художника изобщо?
-
Истинското признание го дава времето. Достатъчно е да останеш в паметта на хората само с едно произведение. Дори най-великите художници Леонардо да Винчи и Микеланджело Буонароти се помнят от хората с по една творба. В литературата също е така. Никой се си спомня поета с всичките му произведения, а в повечето случаи само с един стих. Но това е достатъчно в цялото това богатство, пъстрота и пренаселеност на историята на изкуството – да оставиш белег, щрих от себе си. За поета това може да е един стих, за художника – един образ, картина.
-
Къде са изворите на твоето вдъхновение, как се намират най-точните и верни изразни средства, за да се постига в края на краищата майсторството в рисуването?
- Изворите могат да дойдат отвсякъде. Според мен няма човек, който може
да каже как точно се постига майсторството и дали изобщо някой е
постигнал съвършенството. Не мога да отговоря на този въпрос.
-
Едно от най-големите достойнства на всичко, което рисуваш, е поетичната им обагреност. Моля те, кажи ми как се постига тази хармония между поезия, графика и картина? Хармония, която те прави ярко самобитен!
-
-Колкото и да са различни изкуствата, те са свързани. Изразните средства може да са различни, но те носят еднаква същност, за да изразят същността на човека. Аз правя и двете неща – рисувам и пиша стихове. Така че струва ми се, ако ме има в рисунките и в стиховете – те се правят от един и същи човек.
-
Прочетох стихотворенията от подготвената ти нова книга стихове „В пътеводител на мечтател“. В началото на „Оптимистичен епилог“ намерих ключа към сътвореното от теб и към теб самия. Ето го този поетичен ключ:„ С първородния поток на светлината/ днес съм се събудил много рано/ и във утрото творя поема/ как чрез сътвореното от мене/ влизам като господар в дома си“... Той ли е наистина ключът на твоята СЪДБА като човек, поет и художник? Нали вече имаш самочувствието, че си господар на своя ден?
- Знам много врати, които водят към същността, но къде е ключът, кой е ключът, това ми е трудно да разбера. Ключът непрекъснато се търси и се налучква. Самата работа, самата съдба го намира. Не го нося в джоба си. Ключът е моят живот. Сърцевина на мислене и на светоусещане. Понякога този ключ може да ми послужи да отворя някоя врата или като касоразбивач с клечка кибрит да направя така, че вратата да се отвори, или да се отвори магнетична каса, пълна с диаманти. Но аз нямам точната представа за този ключ. Вратите са много, ключовете могат да бъдат много, хората, които отварят и затварят тези врати, или поне се мъчат да го направят, също са много. На някои им е дадено, други нямат този късмет, трети са сбъркали посоката и се мъчат с юмруци и с крака да разбиват тези врати, но това няма да им се отдаде. Защото тези врати се отварят само когато, самата врата превърта своя ключ. Ние не носим ключа, а вратата сама ни го предоставя.
- Ти си художник и поет едновременно. Къде се чувстваш по-свой – в живописта или в поезията?
- Винаги едното изкуство отнема време за другото. И понякога това дразни. Човек така е устроен, че не може да носи две дини под една мишница. Не се знае къде можеш да се изразиш по-добре, кое ти носи по-голямо удовлетворение в дадения момент. В изобразителното изкуство не можеш да се изразяваш с думи. Има неща, които само думите могат да го изразят. Също така литературата не би могла да замести изобразителното изкуство, където нещата се градят върху изображението.
- Как се чувстваш в съвременната атмосфера и съвременната среда?
- Честно казано, не се чувствам уютно и едва ли някой може да се похвали с това. Откакто сме се родили, живеем в объркан свят. Може би и в други епохи е било така, но при нас критериите са много нарушени. Поне в отминалите времена нещата са били по-прости и по-определени. Живеем с объркани понятия. Всеки носи негова гледна точка, всеки смята, че е прав, всеки обърква нещата. Всеки иска да надхитри природата. А всъщност сме хора, които са се отдалечили от собствената си природа и работим срещу природата и тя ни наказва, и трудно бихме могли да се справим с всичко, колкото и да сме самонадеяни, да мислим, че сме господари на света си, на живота си. Не сме господари. Не можем и да бъдем, докато не направим елементарното в собствения си бит, в собственото си мислене, в собствените си взаимоотношения и докато не се простим със слабости, които развалят чистотата на поривите, на живота, на същността ни. Ако сме малко по-освободени от личното наслоение на своето време, на тази съвременност, която ни окастря от всички страни, и ние сме длъжни да се противопоставяме на това. Нашата същност е в противопоставянето. Човекът на изкуството се противопоставя на нещата, които среща ежедневно в своя бит. Изкуството поначало е стремление към по-друг свят, към друго измерение, нещо, което не може да бъде всекидневие. Изкуството е празник.
- Ще оцелее ли човекът на изкуството в този свят на колосални научни открития, но и липса на духовност?
- Категорично да. Винаги в най-тежки времена, се е правило качествено изкуство. В такива времена се е раждала голяма съпротива, жаждата да се направи нещо значимо. Нещо, което да издигне човека над делничната сивота, над цялата гнусотия и другите наслоения. Точно в такива времена изкуството е спасителен бряг за човека, за децата му, за пренасяне на красотата отвъд нас. Всъщност това е нашият стремеж – да отнесем прашинка от нас оттатък нас...
С художника и поета ГЕОРГИ ТРИФОНОВ
ви срещна Илеана Стоянова
06.06.2011 18:26
01.07.2011 20:09
АНДЖИ
2. Любим линк
3. Любим линк
4. Любим линк
5. Любим линк
6. Любим линк
7. Любим линк
8. Любим линк
9. Любим линк
10. Любим линк
11. Любим линк
12. Любим линк
13. Любим линк
14. Любим линк
15. Любим линк
16. Любим линк
17. Любим линк
18. Любим линк
19. Любим линк
20. Любим линк
21. Любим линк
22. Любим линк
23. Любим линк
24. Любим линк
25. Любим линк
26. Любим линк
27. Любим линк
28. Любим линк